Meny
Din Varukorg

2024 RADAR LYRIC GRAPHITE

2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
Nytt Beställningsvara
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
2024 RADAR LYRIC GRAPHITE
Denna produkt är kvalificerad för fri frakt
Denna produkten når upp till pris gränsen för att kvalificerar för fri frakt.
  • Lager: Beställningsvara
  • Varumärke: Radar
  • Modell: 240100-03
8 499.00 Kr
Exkl moms: 6 799.20 Kr

Tillgängliga alternativ

LYRIC GRAPHITE

Denna Graphite Lyric ger de damer som letar efter snävare svängar och mer fart bakom båten det dom vill ha. En slitstark polyuretankärna inlindad i karbon-kompositer ser till att ingen sväng blir dålig och hastighet bra ökar, vilket ger skidåkaren mer kontakt/ kontroll med vattnet. En absolut topp skida i banan och på öppet vatten (friåkning); denna optimala dam skida passar bäst i farterna 46-55 km/t (28-34 MPH).

EGENSKAPER (läs mer längst ner på sidan)

  • Tävlingsskida / CROSSOVER både bana och friåkning
  • Åk hastighet - 28-34 MPH / 46-55 KPH
  • Finns i storlekarna 63", 65" och 67"
  • AERO Core  Forgiving and consistent response.
  • 100% Carbon Fiber – Consistent flex every time.
Storleksguide
Längd
Åkarvikt
YtaBredd
(In)(KG)(SQ.IN)(In)
63"-59340.316.78
65"54-73350.576.94
67"63-82378.857.16





MER OM SKIDAN: Om du vill nörda ner dig... :-)

Salomåkare har lärt sig att Lyric är damernas bästa vän. Lyric är en jämn åkande, autosvängande, smidig skida, designad för att bära fart och göra skidåkningen enkel. Genom att ta Radars Vapor form och lägga till två tiondels tum har dom skapa en högpresterande skida med mer balans och stöd. Denna större yta skapar balansen som behövs för att en skidåkare ska känna sig hemma, samtidigt som profilen på skidan låter skidåkaren känna och uppnå den hastigheten och vinkeln som eftersträvas, på alla nivåer av åkning.

FORM Det första Radar tittade på var skidans bredd, skidans maxbredd behölls men dom lade till mer radie till profilen för att ge mer pivot och rotationsdrag genom svängen. De lade också till bredd bakom den platta ståytan för att hålla skidan mer jämn och stabil i svängen. Detta ger skidan med inbyggt nostryck och minskar behovet av att "klättra" över skidan för att göra en sväng. Skidan kan nu röra sig i åklinjen i snabbare takt och med en mer naturlig känsla. Genom att minska volymen i bakdelen av skidan kunde de skapa mer hävstång som gör att hela skidan kan röra sig bättre som en enhet genom svängen. Detta resulterar i uppnåbar och hållbar vinkel som kan hållas genom hela svängen. Den sista justeringen var framdelens avsmalning. Detta kombinerat med den nya rocker-linjen möjliggör mer kant kontakt vilket ger en säker känsla som låter dig stå över skidan med självförtroende.

ROCKER Genom att mjuka av rockern framför och bakom ståytan förstorades skidans sweet spot. Ju lägre rockern är under dina fötter, desto bättre känsla och kontakt har du med din skida. Detta gör att du kan röra dig själv och skidan bättre som en enhet. En större ståyta ger dig också möjligheten att vara mer reaktiv och dynamisk med dina rörelser, vilket i slutändan ger dig kontroll för att gå in och ut ur svängen med kraft. Den lägre rockern i den främre halvan av skidan ger en helt unik känsla. Genom att vara plattare mot vattnet kan du röra dig över skidan med mer självförtroende och känna mer kontakt och få mer stöd av skidan. När du rör dig över dina fötter har kanten ett fastare grepp och ger tajtare mer konsekventa svängar som tar dig tillbaka till mittlinjen och vidare till nästa boj.

KONKAV Radar har varit extremt nöjda med den konkava de skapade i till den senaste Vapor skidan. Den djupare konkava med en brantare ingång ger den hastighet och sida till sida-drivning en Vapor är känd för att ha. Hastigheten är bara bra om du kan kontrollera den, och denna konkava ger också ett grepp som gör att skidan naturligt saktar ner när den kommer in i svängen. Detta gör att skidan i slutändan kan bära en mer konstant hastighet genom svängen vilket förbättrar din kontakt och rytm med båten.

TJOCKLEK Sidoväggens höjd är konstant för att ge balans. För att hålla skidan smidig reduceras sidoväggens tjocklek vilket också ger skidans kontakt/ kontroll och snäva svängradie.

KANT (BEVEL) Att vässa avfasningen från fötterna och framåt har gett den nya Vapor mer grepp och kontroll än någon skida som Radar har skapat hittills. Detta hjälper skidan att bromsa in så att den kan göra snävare, mer kurs stabila svängar. Det är viktigt att notera att dessa snävare svängar är möjliga på grund av avfasningens förändras ner mot skidans bakdel. Genom att mjuka upp denna avfasning bakom dina fötter kan skidan hålla sig mer balanserad så att vinkel och kraften kan bibehållas genom hela svängen och till mittlinjen och vidare.

KANT VINKEL Två tiondels tum bredare än Vapor, gör senatens bredd att skidan kan rulla upp på kanten på ett måttlig sett. Denna bredd gör att skidåkare kan ta sig fram med lätthet eftersom de omedelbart känner balansen och kontrollen av den större åkplattformen.


Radar Info

FORM Skidans form eller kontur är den enskilt viktigaste egenskapen. Det styr hur skidan planar, skidans svängradie, bidrar till var skidan genererar lyft och har stor betydelse hur du står på skidan. När bredd och längden på skidan ökas, ökas också ytan. Fördelningen av ytan spelar en stor roll för hur en skidor kommer upp till plan och motståndet i vattnet. Formen avgör också tryckpunkter på skidan (var den greppar) detta ändrar hur mycket baken hålla greppet eller glida, attack vinkel skidan får genom vågen, mängden motstånd av vattenfriktion och ger det ger området där skidåkaren ska stå för att skidan ska fungera bra.

ROCKER Skidans rocker är krökningen av bottenytan. Många av dagens skidor har flerstegs rockerline där det finns en platt yta under skidåkarens främre fot och rocker framför och bakom denna platta yta. Mer rocker ger en större tryck avlastning från skidans åk-yta. Vilket ger snabbare svängar men tappar kraft vid sida-till-sida byten och ger även en mindre sweet spot. Med större sweet spot (den platta ytan) på en skida ökar skidans förmåga att hålla vinkeln i förhållande till båten och ger större balanspunkt men detta skapar också en större svängradie. Allt detta i olika kombinationer ger skidorna deras egenskaper. 

KONKAV Alla vattenskidor använder en konkav bottenyta för att rikta vattenflödet på längden under skidan. Denna skålformade yta fångar vatten under skidan vilket skapar ett lyftelement och skapar också ett överlappande område där konkaven möter skidans avfasning, vilket ger ett greppelement. En skida utan konkav skulle sitta väldigt djupt i vattnet, kännas väldigt hal och vara svår att styra. Djup konkav gör att skidåkare kan stå eller trycka mer på skidan utan att den går för djupt i vattnet. Detta hjälper till att göra skidans framsida mer stabil och förlåtande. Å andra sidan för mycket konkav och skidan kommer att åka så högt i vattnet att den blir för svår att kontrollera. En annan viktig aspekt av konkav är att det introducerar motstånd i ekvationen. Motstånd är ineffektivt, men är nödvändigt för att hjälpa skidåkaren att sakta ner innan svängen.

BEVEL(KANTEN) Det är avfasade området som förbinder konkaven med skidans sidovägg (den raka kanten). Avfasningar påverkar skidans lyft, grepp, rullning, bett och glid. Generellt gäller att ju rundare avfasningen ger mindre vatten att  ta tag i eller utnyttja, vilket gör att skidan kan rulla mer flytande sida till sida. Nackdelen är att den tappar förmåga att hålla vinkeln. Skarpare, mer vinklade avfasningar håller vinkel bättre, men kräver att skidåkaren måste jobba mer för att skapa snäva svängar. Sidan på avfasningen påverkar också hur djupt en skida kommer att sitta i vattnet. Ju större avfasning, desto djupare kommer skidan att sitta i vattnet och vice versa.

TJOCKLEK Skidans tjocklek mäts från botten av avfasningen till den övre ytan. Ju tjockare en skida blir, desto högre upp på vattnet kommer den att åka. Vanligtvis är den främre halvan av en skida tjockare än den bakre. Detta gör att skidans framdel kan vara uppåt samtidigt som skidans bakdel kan åka djupare ner i vattnet, vilket möjliggör hårda svängar där skidans bak inte lossnar ur vattnet. Flex och kantvinkel påverkas också av tjockleken, då en skida blir tjockare blir den styvare och svårare att rulla över och när den blir tunnare får den en mjukare flex och är lättare att rulla upp på kanten. Alla dessa egenskaper påverkar sättet som skidan ska åka på och hur den fungerar på sitt eget sätt. Detta jobbar Radar outtröttligt med för att göra den perfekta blandningen av dessa egenskaper för att skidan ska bli så bra som möjligt.

Radars material

PMI FOAM den bransch ledande kärnan, lätt och reaktiv. PMI ger en skida som återgår till sin ursprungliga form när den böjs med upp till 10 gånger snabbare än PVC, vilket betyder snabbare svängar och en tidigare acceleration ut ur svängen.  

PVC har varit en bas i branschen i mer än ett decennium. Det är ett pålitlig och beprövat kärnmaterial som är känt för dess långvariga styrka och snabb respons. PVC-skum revolutionerade skidåkningen på 2000-talet och förblir en kraft än i dag. 

AERO CORE är Radars exklusiva version och blandning av polyuretanskum. Med ett otroligt högt förhållande mellan styrka och vikt gör att dessa skidor sitter djupare i vattnet för en förlåtande, jämn åkning.

ALL-TERRAIN CORE är den mest förlåtande konstruktionen Radar gör. En polyuretankärna med Paulownia trästringers gör att skidan enkelt kan korsa vågorna och initiera svängar automatiskt.

RACE BASE Ett TPU-basmaterial som minskar motståndet och ökar vattenflödet. Detta gör att skidan kan bära mer fart bakom båten vilket resulterar i tidigare linjer och lättare svängar i slalombanan.

SIGMATEX CARBON Sigmatex är branschledande inom kolfibervärlden. Deras tillverkningsprocess är datorstyrd vilket ger dem möjlighet att använd kol med fullständig precision.  

CPD BIO RESIN CPD har skapat ett växtbaserat bio-lim som använder en biobränsle bas som har 28 % förnybara resurser med samma molekylära egenskaper som ett traditionellt lim. Det betyder samma styrka och prestanda som du är van vid men är bättre för oss alla och planeten, en win-win.

TEXTREME är en tillverkare av vävd karbon som är mycket lätt och tåligt. Det ger skidor med minskad vikt och ökad styrka. Viktigast av allt, det ger en mer konsekvent böjlig och hållbar skida. Textreme har använts i allt från America's Cup racerbåtar till Tour de France cyklar på grund av dess kraftfulla egenskaper.

Radars teknologi

ENDURA TIP/TAIL Genom att göra ett nylonblock i båda ändarna på Vapor skidorna ökat hållbarheten och vattnet rinner av mer effektivt.

CARBON RODS Kolstavar gör att det går att ha Zonal Flexing (olika flex på skidan). Ihåliga rör som ger styvhet och styrka i skidan där det är nödvändigt utan att skapa förändring på oönskade ställen.

Skriv en recension

Logga in or Registera dig för att ge omdöme
Taggar: Radar , vapor , slalom , ski , skiing , dam ,
Kakor
När du använder webbplatsen godkänner du användningen av cookies för analytics och personligt innehåll.